Lovkvalitetsvejledningen | Lovkvalitet
Skip to main
Kontrast
Standard kontrast
Nat kontrast
Sort/hvid kontrast
Sort/gul kontrast
Gul/sort kontrast
Visning
Fast layout
Bredt layout
Skrifttype
Mindre skrifttype
Større skrifttype
Læsbar skrifttype
Standard skrifttype
Search for:
Search
WCAG buttons
Lovkvalitetsvejledningen
1. Tilrettelæggelse af lovgivningsarbejdet
1.1. Bør der lovgives?
1.2. Retningslinjer for afviklingen af folketingsårets lovforslag
1.3. Lovprogrammet
1.3.1. Indkaldelse af bidrag til lovprogrammet
1.3.2. Retlige grænser og almindelige retsprincipper
1.3.3. Koordinering med andre ministerier
1.3.4. Behandlingen af ministeriernes bidrag og godkendelsen af lovprogrammet
1.3.5. Offentliggørelsen af lovprogrammet
1.3.6. Efterfølgende ændringer og status for afviklingen af lovprogrammet
2. Sproget i lovforslag
3. Lovteksten
3.1. Valget mellem ændringslov og ny hovedlov
3.2. Valget mellem ét eller flere lovforslag
3.3. Forslag til hovedlove
3.3.1. Titel
3.3.2. Lovtekstens systematik
3.3.3. Lovtekstens opstilling
3.3.3.1. Kapitler, paragraffer, stykker m.v
3.3.3.2. Opregninger
3.4. Forslag til ændringslove
3.4.1. Titel
3.4.2. Undertitel
3.4.3. Lovtekstens systematik og opstilling
3.4.4. Indledningen til de enkelte ændringsparagraffer
3.4.5. Udformningen af de enkelte ændringer
3.4.5.1. Eksempel med ofte forekommende ændringer
3.4.5.2. Rækkefølge
3.4.5.3. Præciser mest muligt
3.4.5.4. Nyaffattelse
3.4.5.5. Ophævelser
3.4.5.6. Indsættelse af nye bestemmelser
3.4.5.7. Rykning
3.4.5.8. Flere ens ændringer
3.4.5.9. Indsættelse af nyt afsnit eller kapitel
3.4.5.10. Indsættelse eller ændring af bilag
3.4.5.11. Ændringer af tegn
3.4.5.12. Konsekvensændringer
3.4.5.13. Ressortændringer, overførsel af opgaver mellem myndigheder m.v.
3.4.5.14. Ændring af ikke-ikrafttrådte ændringslove
3.5. Ikrafttræden og virkning
3.5.1. Ikrafttrædelsesbestemmelser
3.5.1.1. Ikrafttræden på en bestemt dato
3.5.1.2. Ikrafttræden dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende
3.5.1.3. Ikrafttræden ved bekendtgørelsen i Lovtidende
3.5.1.4. Ikrafttræden på et tidspunkt, som ministeren fastsætter
3.5.2. Ikrafttræden af erhvervsrettet regulering
3.5.2.1. Fælles ikrafttrædelsesdatoer
3.5.2.2. Vedtagelse eller udstedelse mindst 4 uger før ikrafttrædelsestidspunktet
3.5.2.3. Beslutningsproceduren ved fravigelse
3.5.2.4. Offentliggørelse på Virk.dk
3.5.3. Virkningsbestemmelser
3.6. Ophævelse af love
3.7. Overgangsregler
3.8. Territorialbestemmelser og særlige love for Færøerne eller Grønland
3.8.1. Oversigt
3.8.2. Hovedlovforslag
3.8.2.1. Loven skal ikke gælde for Færøerne eller Grønland
3.8.2.2. Loven skal gælde direkte for Færøerne eller Grønland
3.8.2.3. Loven skal kunne sættes i kraft med ændringer eller sættes i kraft senere
3.8.2.4. Særlig lov for Færøerne eller Grønland
3.8.3. Ændringslovforslag
3.8.3.1. Hovedloven gælder ikke for Færøerne eller Grønland og indeholder ikke en anordningshjemmel
3.8.3.2. Hovedloven gælder direkte for Færøerne eller Grønland
3.8.3.3. Hovedloven er sat i kraft ved kongelig anordning
3.8.3.4. Hovedloven indeholder en anordningshjemmel, der ikke er udnyttet
3.8.4. Samlelovforslag
3.8.5. Særligt om EU-retsakter
3.9. Bilag til loven
4. Lovforslagets bemærkninger
4.1. Overordnet
4.2. Almindelige bemærkninger
4.2.1. Opstilling
4.2.2. Indholdsfortegnelse
4.2.3. Indledning
4.2.4. Baggrund
4.2.5. Lovforslagets hovedpunkter
4.2.5.1. Inddeling og overordnet om indholdet
4.2.5.2. Gældende ret
4.2.5.3. Eventuelle bestemmelser i et EU-direktiv m.v.
4.2.5.4. Eventuelle overvejelser i udvalg m.v.
4.2.5.5. Fagministeriets overvejelser
4.2.5.6. Den foreslåede ordning
4.2.6. Konsekvenser ud over de obligatoriske konsekvensvurderinger
4.2.6.1. Overordnet
4.2.6.2. Forholdet til grundloven, Danmarks internationale forpligtelser eller databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
4.2.6.3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
4.2.6.4. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
4.2.6.5. Konsekvenser for nordisk samarbejde
4.2.6.6. Konsekvenser for rigsfællesskabet
4.2.6.7. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
4.2.7. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.2.7.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4.2.7.2. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.2.8. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
4.2.9. Administrative konsekvenser for borgerne
4.2.10. Klimamæssige konsekvenser
4.2.11. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
4.2.12. Forholdet til EU-retten
4.2.12.1. EU-retlige aspekter
4.2.12.2. Principperne for implementering af EU-regulering
4.2.12.3. Særligt om statsstøtte
4.2.13. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
4.2.14. Sammenfattende skema
4.3. Specielle bemærkninger
4.4. Bilag til lovforslaget
4.4.1. Paralleltekster
4.4.2. Andre bilag
5. Retlige grænser for lovgivningsmagten
5.1. Indledning
5.2. Grundloven
5.2.1. Grundlovens § 43 om beskatning
5.2.1.1. Delegationsforbuddet
5.2.1.2. Nærmere om afgrænsningen af grundlovens skattebegreb
5.2.1.3. Nærmere om gebyrer
5.2.2. Grundlovens § 73 om ejendomsrettens ukrænkelighed (ekspropriation)
5.3. EU-retten
5.4. Internationale menneskerettighedskonventioner
5.4.1. Overordnet om menneskerettighedskonventioner
5.4.2. Forbuddet mod selvinkriminering
5.4.3. Forbuddet mod straf med tilbagevirkende kraft
5.4.4. Retten til respekt for privatliv og familieliv m.v.
5.4.5. Forbud mod diskrimination
6. Almindelige retsprincipper
6.1. Principper, der bygger på grundloven
6.1.1. »Singulær« lovgivning
6.1.2. Endelighedsbestemmelser
6.1.3. Kontrolbestemmelser
6.2. Tilbagevirkende kraft
6.3. Tilbagekaldelse af autorisationer m.v.
6.4. Udpantningsret
6.5. Områder, der er reguleret af uskrevne retsregler
6.6. Forholdet til centrale tværgående love og retsgrundsætninger
6.7. Regeludstedelse i forhold til kommuner og regioner
7. Særlige bestemmelser og emne
7.1. Definitionsbestemmelser
7.2. Bemyndigelsesbestemmelser
7.3. Bestemmelser om behandling af personoplysninger
7.3.1. Overordnet om de databeskyttelsesretlige regler
7.3.2. Anvendelsesområdet for databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
7.3.3. Kategorier af personoplysninger
7.3.4. Behandlingshjemler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
7.3.5. De generelle principper for behandling af personoplysninger
7.3.6. Udarbejdelse af nationale særregler for behandling af personoplysninger inden for databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde
7.3.6.1. Databeskyttelsesforordningens råderum for fastsættelse af nationale særregler om behandling af personoplysninger
7.3.6.2. Tjekliste ved udarbejdelse af nationale særregler for behandling af almindelige personoplysninger
7.3.6.3. Tjekliste for udarbejdelse af nationale særregler for behandling af følsomme personoplysninger
7.3.7. Bestemmelser, der etablerer offentliggørelsesordninger
7.3.8. Øvrige bestemmelser inden for databeskyttelseslovgivningens område
7.3.8.1. Konsekvensanalyse
7.3.8.2. Samkøring
7.4. Implementering af EU-regulering
7.4.1. Generelt om implementering af EU-regulering
7.4.2. Principperne for implementering af erhvervsrettet EU-regulering
7.4.3. Implementeringsplaner for erhvervsrettet EU-regulering
7.4.4. Implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering
7.4.5. Notehenvisninger i love, der gennemfører EU-retsakter
7.4.5.1. Direktiver m.v.
7.4.5.2. Forordninger
7.4.5.3. Notifikation efter informationsproceduredirektivet
7.5. Henvisninger
7.5.1. Henvisninger til love og EU-retsakter i lovteksten
7.5.2. Henvisninger til Folketingstidende og domme m.v. i lovforslagets bemærkninger
7.6. Straffebestemmelser
7.6.1. Anvendelse af straffebestemmelser
7.6.2. Strafferammer
7.6.3. Regulering af strafniveauet
7.6.4. Tilregnelse
7.6.5. Forsøg
7.6.6. Juridiske personer
7.6.7. Objektivt individualansvar
7.7. Administrative sanktioner
7.7.1. Administrative bødeforelæg
7.7.2. Administrative tvangsbøder
7.7.3. Administrative bøder
7.8. Alternative kundgørelsesordninger
7.9. Straksstadfæstelse
7.10. Lovovervågning og revisions- og udløbsbestemmelser
7.10.1. Lovovervågning
7.10.2. Revisionsbestemmelser
7.10.3. Udløbsbestemmelser (ophørsklausuler)
7.11. Særlige kompetenceregler
7.12. Folketingets samtykke efter grundlovens § 19
7.13. Dommeres medlemskab af offentlige råd og nævn
7.14. Digitaliseringsklar lovgivning
7.15. Innovations- og iværksættertjek for erhvervsrettet regulering
7.16. Geografi i lovgivningen
8. Forelæggelse for andre ministerier, Europa-Kommissionen m.v.
8.1. Forelæggelse for andre ministerier m.v.
8.1.1. Finansministeriet
8.1.2. Erhvervsministeriet
8.1.3. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Miljøministeriet
8.1.4. Datatilsynet
8.1.5. Rigsrevisor
8.1.6. Justitsministeriet
8.1.7. Øvrige ministerier
8.2. Forelæggelse for de færøske og grønlandske myndigheder
8.3. Forelæggelse for Europa-Kommissionen m.v.
9. Fra offentlig høring til fremsættelse
9.1. Offentlig høring
9.1.1. Om offentlig høring
9.1.2. Høringsfrist
9.1.3. Høringsparter
9.1.4. Orientering af Folketingets udvalg
9.1.5. Høringsportalen
9.1.6. Høringssvar og høringsnotat
9.2. Lovteknisk gennemgang
9.2.1. Lovteknisk gennemgang i eget ministerium
9.2.2. Lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet
9.3. Forelæggelse for regeringens koordinationsudvalg
9.4. Forelæggelse på ministermøde
9.5. Forelæggelse i Statsrådet før fremsættelsen for Folketinget
9.6. Fremsættelsestale
9.7. Lovforslaget sendes til Folketingets Lovsekretariat
9.8. Fremsættelsen
10. Folketingsbehandlingen
10.1. Folketingets Lovsekretariat
10.2. 1. behandling
10.3. Udvalgsbehandling mellem 1. og 2. behandling
10.4. Spørgsmål til ministeren
10.5. Betænkning
10.6. Ændringsforslag til fremsatte lovforslag
10.6.1. Den tekniske fremgangsmåde m.v.
10.6.2. Identitetsprincippet
10.6.3. Bemærkninger til ændringsforslag
10.6.4. Høring m.v. over ændringsforslag
10.7. 2. behandling
10.8. Udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling
10.9. Tillægsbetænkning
10.10. 3. behandling
10.11. Hastebehandling
11. Efter vedtagelsen
11.1. Orientering af ministerier, organisationer m.v.
11.2. Stadfæstelse
11.3. Kundgørelse og offentliggørelse
11.3.1. Kundgørelse i Lovtidende
11.3.2. Særligt om kundgørelse på Færøerne og i Grønland
11.3.3. Retsinformation
11.3.4. Offentlighedsportalen
11.3.5. Offentliggørelse af erhvervsrettede love på Virk.dk
11.4. Håndhævelse
11.5. Efterfølgende notifikation af Europa-Kommissionen
11.6. Forelæggelse af loven for de færøske og grønlandske myndigheder
11.7. Opfølgning på loven
11.8. Udarbejdelse af lovbekendtgørelser
11.8.1. Om lovbekendtgørelser
11.8.2. Hvilke ændringer kan der foretages?
11.8.3. Den praktiske fremgangsmåde
Vejledning om administrative forskrifter
1. Introduktion og valg af forskrift
2. Bekendtgørelser
2.1. Brug af bekendtgørelser
2.2. Sproget
2.3. Hjemmel
2.4. Valget mellem hovedbekendtgørelse og ændringsbekendtgørelse
2.5. Samlebekendtgørelser bør ikke anvendes
2.6. Hovedbekendtgørelser
2.6.1. Titel
2.6.2. Indledningen til en bekendtgørelse
2.6.3. Systematik
2.6.4. Opstilling
2.6.4.1. Kapitler, paragraffer, stykker m.v.
2.6.4.2. Opregninger
2.7. Ændringsbekendtgørelser
2.7.1. Titel
2.7.2. Indledningen til en ændringsbekendtgørelse
2.7.3. Systematik og opstilling
2.7.4. Indledningen til ændringsparagraffen
2.7.5. Udformningen af de enkelte ændringer
2.7.5.1. Eksempel med ofte forekommende ændringer
2.7.5.2. Rækkefølge
2.7.5.3. Præciser mest muligt
2.7.5.4. Nyaffattelse
2.7.5.5. Ophævelser
2.7.5.6. Indsættelse af nye bestemmelser
2.7.5.7. Rykning
2.7.5.8. Flere ens ændringer
2.7.5.9. Indsættelse af nyt afsnit eller kapitel
2.7.5.10. Indsættelse eller ændring af bilag
2.7.5.11. Ændringer af tegn
2.7.5.12. Konsekvensændringer
2.7.5.13. Ændring af en ikke-ikrafttrådt ændringsbekendtgørelse
2.8. Ikrafttræden og virkning
2.8.1. Ikrafttrædelsesbestemmelser
2.8.2. Bekendtgørelser om ikrafttræden af love (ikrafttrædelsesbekendtgørelser)
2.8.3. Ikrafttrædelse af erhvervsrettet regulering
2.8.3.1. Fælles ikrafttrædelsesdatoer
2.8.3.2. Udstedelse mindst 4 uger før ikrafttrædelsestidspunktet
2.8.3.3. Beslutningsproceduren ved fravigelse
2.8.3.4. Offentliggørelse på Virk.dk
2.8.4. Virkningsbestemmelser
2.9. Ophævelse
2.9.1. Ophævelse af bekendtgørelser
2.9.2. Ophævelse af hjemmelsloven
2.9.3. Forordninger fortrænger bekendtgørelser
2.10. Overgangsregler
2.11. Territorialbestemmelser
2.12. Bilag
2.13. Underskrift
2.14. Særlige bestemmelser og emner
2.14.1. Definitionsbestemmelser
2.14.2. Gebyrbestemmelser
2.14.3. Straffebestemmelser
2.14.3.1. Anvendelse af straffebestemmelser
2.14.3.2. Tilregnelse
2.14.3.3. Strafferammer
2.14.3.4 Straf for overtrædelse af forbud m.v.
2.14.3.5. Straf for overtrædelse af forordninger
2.14.3.6. Forsøg
2.14.3.7. Juridiske personer
2.14.3.8. Objektivt individualansvar
2.14.3.9. Andre retsfølger
2.14.4. Bestemmelser om behandling af personoplysninger
2.14.4.1. Overordnet om de databeskyttelsesretlige regler
2.14.4.2. Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
2.14.4.3. Personoplysninger og særlige kategorier af personoplysninger
2.14.4.4. Behandlingshjemler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
2.14.4.5. De generelle principper for behandling af personoplysninger
2.14.4.6. Databeskyttelsesforordningens råderum for fastsættelse af særregler om behandling af personoplysninger
2.14.4.7. Tjekliste ved udarbejdelse af nationale særregler for behandling af personoplysninger
2.14.4.8. Tjekliste for udarbejdelse af nationale særregler for behandling af særlige kategorier af personoplysninger
2.14.5. Udløbsbestemmelser (ophørsklausuler)
2.14.6. Dispensation fra regler i bekendtgørelser
2.14.7. Implementering af EU-regulering
2.14.7.1. Generelt om implementering af EU-regulering
2.14.7.2. Principperne for implementering af erhvervsrettet EU-regulering
2.14.7.3. Implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering
2.14.7.4. Notehenvisninger i bekendtgørelser, der gennemfører EU-retsakter
2.14.8. Henvisninger til love, bekendtgørelser og EU-retsakter
2.14.9. Digitaliseringsklar lovgivning
2.14.10. Agil erhvervsrettet regulering
2.14.11. Geografi i lovgivningen
2.14.12 Regeludstedelse i forhold til kommuner og regioner
3. Lovteksten
3.1. Brug af kongelige anordninger
3.2. Udformningen af kongelige anordninger
4. Cirkulærer
4.1. Brug af cirkulærer og cirkulæreskrivelser
4.2. Hjemmel
4.3. Titel
4.4. Indledningen til et cirkulære
4.5. Systematik, opstilling og sprog
4.6. Ændring af cirkulærer
4.7. Ikrafttræden
4.8. Ophævelse
4.9. Territorialbestemmelser
4.10. Bilag
4.11. Underskrift
5. Vejledninger
5.1. Brug af vejledninger
5.2. Hjemmel
5.3. Titel
5.4. Udformning i øvrigt
5.4.1. Systematik og opstilling
5.4.2. Henvisning til Folketingstidende
5.5. Ændring af en vejledning
5.6. Ikrafttræden og territorielt anvendelsesområde
5.7. Bortfald
6. Forelæggelse for andre ministerier, Europa-Kommissionen m.v.
6.1. Forelæggelse for andre ministerier m.v.
6.1.1. Finansministeriet
6.1.2. Erhvervsministeriet
6.1.3. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Miljøministeriet
6.1.4. Datatilsynet
6.1.5. Justitsministeriet
6.1.6. Øvrige ministerier
7. Offentlig høring
7.1. Om høring
7.2. Høringsfrist
7.3. Hvem skal høres?
7.4. Høringsportalen
7.5. Særlige krav til høringen på bestemte områder
7.5.1. Bekendtgørelser med økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
7.5.2. Implementering af EU-regulering
7.5.3. Bekendtgørelser omfattet af principperne for agil erhvervsrettet regulering
7.5.4. Bekendtgørelser med klima-, miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Kundgørelse, offentliggørelse m.v.
8.1. Bekendtgørelser og kongelige anordninger – kundgørelse og indlæggelse i Retsinformation
8.1.1. Reglerne og fremgangsmåden
8.1.2. Tidspunktet for kundgørelse
8.1.3. Undtagelse fra kundgørelse i Lovtidende
8.2. Cirkulærer og vejledninger – indlæggelse i Retsinformation
8.3. Offentlighedsportalen
8.4. Offentliggørelse af erhvervsrettet regulering på Virk.dk
8.5. Efterfølgende notifikation af Europa-Kommissionen
9. Særligt om Færøerne og Grønland
9.1. Ikraftsættelse af love for Færøerne og Grønland
9.2. Bekendtgørelser
9.1.1. Anordningshjemmel
9.1.2. Ikraftsættelse af hovedlove
9.1.2.1. Titel
9.1.2.2. Indledningen til anordningen
9.1.2.3. Øvrigt indhold
9.1.3. Ikraftsættelse af ændringslove
9.1.3.1. Titel
9.1.3.2. Indledningen til anordningen
9.1.3.3. Øvrigt indhold
9.1.4. Ændring af den måde loven er sat i kraft på
9.1.5. Ophævelse af ikraftsatte love
9.1.6. Administrative forskrifter udstedt i medfør af den lov, der sættes i kraft
9.1.7. Anordningsbekendtgørelser
9.2. Bekendtgørelser
9.2.1. Bekendtgørelser for både Danmark og Færøerne eller Grønland
9.2.2. Særskilte bekendtgørelser for Færøerne eller Grønland
9.2.3. Straffebestemmelser i bekendtgørelser, der gælder for Grønland
9.3. Cirkulærer
Skabeloner
Skabelon for lovforslag – hovedlov
Skabelon for lovforslag – ændringslov
Skabelon for bekendtgørelse – hovedbekendtgørelse
Skabelon for bekendtgørelse – ændringsbekendtgørelse
Skabelon for kongelig anordning – ikraftsættelse af hovedlov
Skabelon for kongelig anordning – ikraftsættelse af ændringslov
Eksempel på kongelig forestilling – hovedlov
Eksempel på kongelig forestilling – ændringslove
Lovprocesværktøj
Home
Lovkvalitetsvejledningen
Lovkvalitetsvejledningen
Læs hele vejledningen
her
.
Back to top