Forside | Lovkvalitet
Kontrast
Standard kontrast
Nat kontrast
Sort/hvid kontrast
Sort/gul kontrast
Gul/sort kontrast
Visning
Fast layout
Bredt layout
Skrifttype
Mindre skrifttype
Større skrifttype
Læsbar skrifttype
Standard skrifttype
Search for:
Search
WCAG buttons
Lovkvalitetsvejledningen
Indholdsfortegnelse
1. Tilrettelæggelse af lovgivningsarbejdet
1.1. Hvornår bør der lovgives?
1.2. Lovprogrammet
1.2.1. Indkaldelse af behandling mv. af bidrag til lovprogrammet
1.2.1.1. Overvejelser om retlige grænser og almindelige retsprincipper
1.2.1.2. Koordinering med andre ministerier
1.2.2. Indholdet og behandlingen mv. af lovprogrammet
1.2.3. Redegørelser til Folketinget om status for afvikling af lovprogrammet
1.2.4. Behovet for flerårig planlægning af lovgivningsarbejdet
1.3. Lovforberedelse i udvalg eller i ministeriet
1.4. Tidsplan for det enkelte lovforslag
2. Udarbejdelse af lovforslag
2.1. Sproget
2.2. Hovedlovforslag
2.2.1. Lovens titel
2.2.2. Notehenvisninger i love, der gennemfører EU-retsakter mv.
2.2.3. Lovtekstens opbygning
2.3.4. Lovtekstens opbygning
2.3. Ændringslovforslag
2.3.1. Lovforslagets titel
2.3.2. Notehenvisninger i ændringslove, der gennemfører EU-retsakter mv.
2.3.3. Undertitel
2.3.4. Lovtekstens opbygning
2.3.5. Indledning til de enkelte ændringsparagraffer
2.3.6. Udformning af de enkelte ændringer
2.3.6.1. Rækkefølge
2.3.6.2. Præciser mest muligt
2.3.6.3. Nyaffattelse
2.3.6.4. Ophævelser
2.3.6.5. Indsættelse af nye bestemmelser
2.3.6.6. Rykning
2.3.6.7. Flere ens ændringer
2.3.6.8. Indsættelse af nyt afsnit eller kapitel
2.3.6.9. Indsættelse eller ændring af bilag
2.3.6.10. Opregninger
2.3.6.11. Ændringer af tegn
2.3.6.12. Konsekvensændringer
2.3.6.13. Ressortændringer
2.4. Ikrafttræden
2.4.1. Ikrafttrædelse for erhvervsrettet lovgivning
2.5. Overgangsregler
2.6. Territorialbestemmelser
2.6.1. Hovedlovforslag
2.6.1.1. Loven skal ikke gælde for Færøerne og/eller Grønland
2.6.1.2. Loven skal gælde direkte for Færøerne og/eller Grønland
2.6.1.3. Loven skal kunne gennemføres med ændringer eller skal kunne sættes i kraft senere
2.6.1.4. Særlig ordning for Færøerne og/eller Grønland
2.6.2. Ændringslovforslag
2.6.2.1. Hovedloven gælder ikke for Færøerne og/eller Grønland og indeholder ikke en anordningshjemmel
2.6.2.2. Hovedloven gælder direkte for Færøerne og/eller Grønland
2.6.2.3. Hovedloven er sat i kraft ved kongelig anordning
2.6.2.4. Hovedloven indeholder en anordningshjemmel, der ikke er udnyttet
2.6.3. Samlelovforslag
2.6.4. EU-retsakter
2.7. Særlige bestemmelser
2.7.1. Definitionsbestemmelser
2.7.2. Bemyndigelsesbestemmelser
2.7.3. Bestemmelser om skatter, afgifter og gebyrer
2.7.4. Ekspropriationsbestemmelser
2.7.5. Bestemmelser om behandling af personoplysninger
2.7.5.1. Udarbejdelse af nationale særregler for behandling af personoplysninger inden for databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde
2.7.5.2. Bestemmelser, der etablerer offentliggørelsesordninger
2.7.5.3. Øvrige bestemmelser inden for databeskyttelseslovgivningens område
2.8. Almindelige bemærkninger
2.8.1. Indholdsfortegnelse
2.8.2. Indledning
2.8.3. Hovedpunkterne i lovforslaget
2.8.3.1. Gældende ret
2.8.3.2. Eventuelle overvejelser i udvalg mv.
2.8.3.3. Fagministeriets overvejelser
2.8.3.4. Lovforslagets udformning
2.8.4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
2.8.5. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
2.8.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
2.8.7. Administrative konsekvenser for borgerne
2.8.8. Miljømæssige konsekvenser
2.8.9. Forholdet til EU-retten
2.8.10. Hørte myndigheder og organisationer mv.
2.8.11. Sammenfattende skema
2.8.12. Øvrige konsekvenser af lovforslag
2.8.12.1. Ligestillingsmæssige konsekvenser
2.8.12.2. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
2.8.12.3. Nordisk samarbejde og forebyggelse af grænsehindringer
2.8.12.4. Færøerne og Grønland
2.8.13. Henvisninger til Folketingstidende
2.9. Specielle bemærkninger
2.10. Bilag til loven eller lovforslaget?
2.10.1. Paralleltekster
2.10.2. Traktater, EU-retsakter mv., der gennemføres ved lovforslaget
2.11. Samlelovforslag
2.12. Genfremsættelse af lovforslag
3. Retlige grænser og almindelige principper
3.1. Retlige grænser
3.1.1. Grundloven
3.1.2. EU-retten
3.1.3. Internationale menneskerettighedskonventioner
3.1.3.1. Forbud mod selvinkriminering
3.1.3.2. Forbud mod straf med tilbagevirkende kraft
3.1.3.3. Retten til privatliv mv.
3.1.3.4. Forbud mod diskrimination
3.2. Almindelige retsprincipper
3.2.1.1. »Singulær« lovgivning
3.2.1.2. Regulering af strafniveauet
3.2.1.3. Endelighedsbestemmelser
3.2.1.4. Kontrolbestemmelser
3.2.2. Tilbagevirkende kraft
3.2.3. Tilbagekaldelse af autorisationer mv.
3.2.4. Udpantningsret
3.2.5. Områder, der er reguleret af uskrevne retsregler
3.2.6. Forholdet til centrale tværgående love og retsgrundsætninger
3.2.7. Regeludstedelse i forhold til kommuner og regioner
4. Særlige emner
4.1. Dommeres medlemskab af offentlige råd og nævn
4.2. Digitaliseringsklar lovgivning
4.3. Agil erhvervsrettet regulering
4.4. Særlige kompetenceregler
4.5. Administrative sanktioner
4.5.1. Administrative bødeforelæg
4.5.2. Administrative tvangsbøder
4.5.3. Administrative bøder
4.6. § 19-samtykke
5. Inddragelse af andre fagministerier mv.
5.1. Forelæggelse for Statsministeriet, Finansministeriet, Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet mv.
5.2. Forelæggelse for Europa-Kommissionen mv.
5.3. Forelæggelse for Justitsministeriet
6. Fra høring til fremsættelse
6.1. Høring mv. over lovforslag
6.1.1. Tidspunktet for høring
6.1.2. Høringsfrist
6.1.3. Hvem skal høres?
6.1.4. Orientering af Folketingets udvalg
6.1.5. Offentliggørelse, høringsportal mv.
6.1.6. Særligt om Færøerne og Grønland
6.1.7. Høringssvar og høringsnotat
6.2. Lovteknisk gennemgang
6.2.1. Lovteknisk gennemgang i eget ministerium
6.2.2. Lovteknisk gennemgang i Justitsministeriet
6.3. Forelæggelse for regeringens koordinationsudvalg
6.4. Forelæggelse på ministermøde
6.5. Forelæggelse i Statsrådet før fremsættelsen for Folketinget
6.6. Fremsættelsestale
6.7. Folketingets Lovsekretariat
6.8. Fremsættelsen
7. Folketingsbehandlingen
7.1. Folketingets Lovsekretariat
7.2. 1. behandling
7.3. Udvalgsbehandling mellem 1. og 2. behandling
7.4. Spørgsmål til ministeren
7.5. Betænkning
7.6. Ændringsforslag til fremsatte lovforslag, herunder om identitetskravet
7.7. Den lovtekniske fremgangsmåde mv.
7.8. Bemærkninger til ændringsforslag
7.9. Høring mv. over ændringsforslag
7.10. 2. behandling
7.11. Udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling
7.12. Spørgsmål til ministeren
7.13. Tillægsbetænkning
7.14. 3. behandling
8. Efter vedtagelsen
8.1. Stadfæstelse
8.2. Kundgørelse
8.2.1. Særligt vedrørende Færøerne og Grønland
8.3. Håndhævelse
8.4. Retsinformation
8.5. Offentlighedsportalen
8.6. Opfølgning på vedtagne lovforslag
8.7. Efterfølgende notifikation af Europa-Kommissionen
8.8. Revisions- og udløbsbestemmelser
8.9. Lovovervågning
8.10. Udarbejdelse af lovbekendtgørelser
8.10.1. Den praktiske fremgangsmåde
8.11. Færøerne og Grønland
Hele vejledningen i PDF
Vejledning om administrative forskrifter
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og valg af forskrift
2. Bekendtgørelser
2.1. Brug af bekendtgørelser
2.2. Sproget
2.3. Hjemmel
2.4. Valget mellem hovedbekendtgørelse og ændringsbekendtgørelse
2.5. Samlebekendtgørelser bør ikke anvendes
2.6. Hovedbekendtgørelser
2.6.1. Titel
2.6.2. Indledningen til en bekendtgørelse
2.6.3. Systematik
2.6.4. Opstilling
2.6.4.1. Kapitler, paragraffer, stykker m.v.
2.6.4.2. Opregninger
2.7. Ændringsbekendtgørelser
2.7.1. Titel
2.7.2. Indledningen til en ændringsbekendtgørelse
2.7.3. Systematik og opstilling
2.7.4. Indledningen til ændringsparagraffen
2.7.5. Udformningen af de enkelte ændringer
2.7.5.1. Eksempel med ofte forekommende ændringer
2.7.5.2. Rækkefølge
2.7.5.3. Præciser mest muligt
2.7.5.4. Nyaffattelse
2.7.5.5. Ophævelser
2.7.5.6. Indsættelse af nye bestemmelser
2.7.5.7. Rykning
2.7.5.8. Flere ens ændringer
2.7.5.9. Indsættelse af nyt afsnit eller kapitel
2.7.5.10. Indsættelse eller ændring af bilag
2.7.5.11. Ændringer af tegn
2.7.5.12. Konsekvensændringer
2.7.5.13. Ændring af en ikke-ikrafttrådt ændringsbekendtgørelse
2.8. Ikrafttræden og virkning
2.8.1. Ikrafttrædelsesbestemmelser
2.8.2. Bekendtgørelser om ikrafttræden af love (ikrafttrædelsesbekendtgørelser)
2.8.3. Ikrafttrædelse af erhvervsrettet regulering
2.8.3.1. Fælles ikrafttrædelsesdatoer
2.8.3.2. Udstedelse mindst 4 uger før ikrafttrædelsestidspunktet
2.8.3.3. Beslutningsproceduren ved fravigelse
2.8.3.4. Offentliggørelse på Virk.dk
2.8.4. Virkningsbestemmelser
2.9. Ophævelse
2.9.1. Ophævelse af bekendtgørelser
2.9.2. Ophævelse af hjemmelsloven
2.9.3. Forordninger fortrænger bekendtgørelser
2.10. Overgangsregler
2.11. Territorialbestemmelser
2.12. Bilag
2.13. Underskrift
2.14. Særlige bestemmelser og emner
2.14.1. Definitionsbestemmelser
2.14.2. Gebyrbestemmelser
2.14.3. Straffebestemmelser
2.14.3.1. Anvendelse af straffebestemmelser
2.14.3.2. Tilregnelse
2.14.3.3. Strafferammer
2.14.3.4 Straf for overtrædelse af forbud m.v.
2.14.3.5. Straf for overtrædelse af forordninger
2.14.3.6. Forsøg
2.14.3.7. Juridiske personer
2.14.3.8. Objektivt individualansvar
2.14.3.9. Andre retsfølger
2.14.4. Bestemmelser om behandling af personoplysninger
2.14.4.1. Overordnet om de databeskyttelsesretlige regler
2.14.4.2. Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
2.14.4.3. Personoplysninger og særlige kategorier af personoplysninger
2.14.4.4. Behandlingshjemler i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
2.14.4.5. De generelle principper for behandling af personoplysninger
2.14.4.6. Databeskyttelsesforordningens råderum for fastsættelse af særregler om behandling af personoplysninger
2.14.4.7. Tjekliste ved udarbejdelse af nationale særregler for behandling af personoplysninger
2.14.4.8. Tjekliste for udarbejdelse af nationale særregler for behandling af særlige kategorier af personoplysninger
2.14.5. Udløbsbestemmelser (ophørsklausuler)
2.14.6. Dispensation fra regler i bekendtgørelser
2.14.7. Implementering af EU-regulering
2.14.7.1. Generelt om implementering af EU-regulering
2.14.7.2. Principperne for implementering af erhvervsrettet EU-regulering
2.14.7.3. Implementering af ikke-erhvervsrettet EU-regulering
2.14.7.4. Notehenvisninger i bekendtgørelser, der gennemfører EU-retsakter
2.14.8. Henvisninger til love, bekendtgørelser og EU-retsakter
2.14.9. Digitaliseringsklar lovgivning
2.14.10. Agil erhvervsrettet regulering
2.14.11. Geografi i lovgivningen
2.14.12 Regeludstedelse i forhold til kommuner og regioner
3. Kongelige anordninger
3.1. Brug af kongelige anordninger
3.2. Udformningen af kongelige anordninger
4. Cirkulærer
4.1. Brug af cirkulærer og cirkulæreskrivelser
4.2. Hjemmel
4.3. Titel
4.4. Indledningen til et cirkulære
4.5. Systematik, opstilling og sprog
4.6. Ændring af cirkulærer
4.7. Ikrafttræden
4.8. Ophævelse
4.9. Territorialbestemmelser
4.10. Bilag
4.11. Underskrift
5. Vejledninger
5.1. Brug af vejledninger
5.2. Hjemmel
5.3. Titel
5.4. Udformning i øvrigt
5.4.1. Systematik og opstilling
5.4.2. Henvisning til Folketingstidende
5.5. Ændring af en vejledning
5.6. Ikrafttræden og territorielt anvendelsesområde
5.7. Bortfald
6. Forelæggelse for andre ministerier, Europa-Kommissionen m.v.
6.1. Forelæggelse for andre ministerier m.v.
6.1.1. Finansministeriet
6.1.2. Erhvervsministeriet
6.1.3. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Miljøministeriet
6.1.4. Datatilsynet
6.1.5. Justitsministeriet
6.1.6. Øvrige ministerier
6.2. Forelæggelse for Europa-Kommissionen m.v.
7. Offentlig høring
7.1. Om høring
7.2. Høringsfrist
7.3. Hvem skal høres?
7.4. Høringsportalen
7.5. Særlige krav til høringen på bestemte områder
7.5.1. Bekendtgørelser med økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
7.5.2. Implementering af EU-regulering
7.5.3. Bekendtgørelser omfattet af principperne for agil erhvervsrettet regulering
7.5.4. Bekendtgørelser med klima-, miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Kundgørelse, offentliggørelse m.v.
8.1. Bekendtgørelser og kongelige anordninger – kundgørelse og indlæggelse i Retsinformation
8.1.1. Reglerne og fremgangsmåden
8.1.2. Tidspunktet for kundgørelse
8.1.3. Undtagelse fra kundgørelse i Lovtidende
8.2. Cirkulærer og vejledninger – indlæggelse i Retsinformation
8.3. Offentlighedsportalen
8.4. Offentliggørelse af erhvervsrettet regulering på Virk.dk
8.5. Efterfølgende notifikation af Europa-Kommissionen
9. Særligt om Færøerne og Grønland
9.1. Ikraftsættelse af love for Færøerne og Grønland
9.1.1. Anordningshjemmel
9.1.2. Ikraftsættelse af hovedlove
9.1.2.1. Titel
9.1.2.2. Indledningen til anordningen
9.1.2.3. Øvrigt indhold
9.1.3. Ikraftsættelse af ændringslove
9.1.3.1. Titel
9.1.3.2. Indledningen til anordningen
9.1.3.3. Øvrigt indhold
9.1.4. Ændring af den måde loven er sat i kraft på
9.1.5. Ophævelse af ikraftsatte love
9.1.6. Administrative forskrifter udstedt i medfør af den lov, der sættes i kraft
9.1.7. Anordningsbekendtgørelser
9.2. Bekendtgørelser
9.2.1. Bekendtgørelser for både Danmark og Færøerne eller Grønland
9.2.2. Særskilte bekendtgørelser for Færøerne eller Grønland
9.2.3. Straffebestemmelser i bekendtgørelser, der gælder for Grønland
9.3. Cirkulærer
9.4. Inddragelse af de færøske og grønlandske myndigheder
9.5. Kundgørelse
9.5.1. Grønland
9.5.2. Færøerne
Hele vejledningen i PDF
Quickguides
Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet
Til nytte og inspiration i det daglige lovgivningsarbejde
DOWNLOAD HELE VEJLEDNINGEN HER
Justitsministeriets vejledning i lovkvalitet
Til nytte og inspiration i det daglige lovgivningsarbejde
DOWNLOAD HELE VEJLEDNINGEN HER
Vejledning om administrative forskrifter
DOWNLOAD HELE VEJLEDNINGEN HER
Justitsministeriets vejledning i lovkvalitet
LÆS PRESSEMEDDELELSE
Forside
Back to top